Nackdelen med att vara jag.

Nackdelen med att vara jag, att vara blyg, rädd och avvaktande när man inte känner sig 100% trygg eller bekväm trots att man gärna vill...
Det är inte lätt att vara någon som inte vågar visa sitt rätta jag trots att man ör stolt över den man är.
Ens beteende, reaktioner och agerande kan lätt misstolkas.
Jag har alltid hållt mig lite i skymundan när jag inte varit i mina vänners eller familjs sällskap. Det har alltid varit lättare så just för rädslan att misstolkas.

Första gången jag fick till mig att mitt, i mina ögon, diskreta beteende misstolkats var i högstadiet då osäkerheten var som störst.
Folk hade tydligen uppfattat min tystnad och blyghet som att jag tyckte att jag var bättre än andra och därför inte sa så mycket och höll mig undan.
I själva verkat så höll jag mig undan för att jag var rädd att folk jag inte kände skulle tycka illa om mig eller tycka att jag var konstig.

När jag idag träffat människor som jag faktiskt tycker om och uppskattar har jag inte modet att visa der trots att jag så gärna vill.
Jag är avvaktande och tänker över varenda ord jag säger. Men för det mesta blir det fel ändå och rädslan för att det jag sagt missuppfattats gör att jag drar mig undan.

Nu i vuxen ålder så har jag konfronterats med att människor jag tycker om och bryr om, människor vars åsikter jag faktiskt ändå  värderar ibland tar mitt beteende som ett tecken på att jag inte tycker om dom.
Det gör mig så ledsen och jag vet att jag måste ta tag i mig själv och bevisa motsatsen.
Men med alla spärrar och hinder som jag själv byggt upp är det lättare sagt än gjort.

Trots att jag utvecklast något fruktansvärt som person de senaste åren, trotsat stora hinder i mitt inre så är jag ännu långt ifrån den person jag önskar att jag var, den person jag behöver vara.

Hur ska jag vara en bra förebild för min dotter när jag själv inte vågar sätta ner foten när det behövs, inte kan stå på mig eller visa mina känskor för de som behöver se för att förstå?


Jag vet att ingen vill läsa all min goja men jag behöver verkligen skriva av mig för jag har en stor utmaning framför mig. Något väldigt viktigt att ta tag i innan jag försakar relationer till folk i min närhet helt och hållet.