Bebis och husdjur?

Bebis och husdjur, hur funkar det? Och med husdjur så menar jag självklart hund. Kan inte tänka mig att man kan få speciellt mycket problem med en katt, fågel, kanin eller ett akvarium fullt med fiskar.

 

Vissa kanske oroar sig för att stora hundar ska göra bebis illa eller kanske skrämmas mer än den avsiktligen vill. Själv har jag en hund av rasen Chihuahua och oroar mig inte så mycket för de två ovanstående problemen utan oroar mig mer för hur han (hunden) kommer att reagera.  Hur kommer han att reagera på att någon annan helt plötsligt får och kräver så mycket uppmärksamhet? Hur kommer han att reagera på att saker som pussar, nafsande och klättrande som förut var något uppskattat och helt okej inte längre uppskattas, då speciellt av bebis?

 

Men det som jag oroar mig allra mest för ska hända är väl att han reagerar på doften av bebis avföring.

 

Har nämligen en vän till familjen, även hon har en liten chihuahua hane, och han reagerade såsom att han började markera och urinera ÖVERALLT inomhus.  Babis avföring fick väl honom att känna att någon inkräktade på hans revir och han var därför tvungen att markera upp sitt revir i hemmet.

 

 

Är det någon annan som trött på liknande problem med sin hund vid bebis ankomst? Eller kanske har ni stött på andra problem som är värda att varna för?

 

 

Här får ni en bild på min lilla kille, Cooper <3