Elsa Beskow

Jag är uppvuxen med en mamma som var helt galen i Elsa Beskow och hennes böcker vilket ledde till att vi hade en hel drös med böcker i bokhyllan. För mig är det givet att även mina barn ska få höra Elsas fantastiska sagor. Inte nog med att böckerna i sig är fruktansvärt bra så har vi ju bilderna, som ger sagorna liv, som är helt enastående!

 

Jag minns att jag redan som liten älskade att titta på bilderna i böckerna och en av mina favoriter vad "Solägget". Jag tyckte att tyckte att den lilla flickan var så vacker med sitt eldiga hår och alla djuren var så verklighetstrogna.

 

Andra Beskow böcker som jag minns att vi hade där hemma var "Barnen från solbacka", "Tomtebobarnen", "Hattstugan" var en annan av mina favoriter. Sedan hade vi även "Puttes äventyr i blåbärsskogen", Pelles nya kläder", "Sagan om den lilla hinden", "ABC - Resan", min lillebrors favorit "Sagan om den lilla lilla gumman" och självklart alla böcker om "Tant grön, tant brun och tant gredelin". Det är helt fantastiskt att böcker kan göra ett sådant stor intryck på ett litet barn som sedan varar hela livet. Jag älskar Elsa Beskow, hon var en fantastik kvinna. Hennes böcker har översatts till en massa olika språk och får chansen att förgylla barns uppväxt världen över!

 

Jag längtar tills dagen då jag sitter där med mina egna barn och läser god natt sagor, låter dom lära känna Petter och Lotta, tanterna och farbror blå, Tomtebobarnen, Putte och familjen i Hattstugan. Det ska bli ett kärt återseende!