Barnvagn – UTSEENDE eller FUNKTION?

Jag tror att folk, även jag själv, vill påstå att valet av barnvagn påverkas mest av barnvagnens funktion och flexibilitet. Det borde det göra! För visst är väl det allra viktigaste att den är säker och bekväm för bebis? Och att den är lätt att köra och hantera och kan anpassa sig i de miljöer som man oftast vistas i. Som för mig som trivs i naturen och gärna tar långa promenader i skogen med hunden eller Power Walkar för motionens skull. Det finns ju barnvagnar anpassade för naturligt underlag och fart men där kommer problemet in; Dom är inte speciellt snygga. Är det bara jag eller blir man ständigt hindrad av det där sista, av utseendet? Att man innerst inne bryr sig liiiite mer än vad man vill erkänna?

 

Man kan nog gå och hitta den där perfekta vagnen, den där vagnen som har ALLT(i funktions väg) och har den det så är den inte det minsta tilltalade för ögat. Och skulle det nu vara så att den hade allt på alla plan, ja då är priset helt uppe i taket!

 

Och ja, jag är en knasig tjej som kan sitta och googla barnvagnar fast än det är ett jäklar tag kvar innan jag ens kan sätta igång med bullbakandet. Men jag kan inte rå för det.  Jag hittade till exempel en vagn som jag fastnade direkt för, har suttit och stirrat på bilden hundra gånger och drömt om den i snart 2 år. Den var enkel i stilen, relativt könsneutral(?) och priset var faktiskt helt okej. Jag var helt säker på att det var den vagnen som jag skulle köra omkring mitt blivande barn i. Men så för att tag sedan så bestämde jag mig för att googla den för att de vad folk tyckte om den och vart man kunde köpa den nuförtiden. Den hade fått en massa positiv kritik och praktiskt taget ALLA som haft vagnen var nöjda. När jag gick in på hemsida efter hemsida så såg jag att vagnen var borttagen och inte längre gick att köpa. Då hade den alltså blivit återkalla för att den inte var säker. Helt sjukt! Jag var så galet besviken och kunde inte förstå på vilket sett den inte var säker på då alla sagt så mycket posetivt om den. Mitt ex som haft samma modell till sin dotter var också nöjd och har inte haft det minsta problem med den.

 

Men jag antar att ifall dom till och med återkallat varenda vagn som diverse företag köpt in så finns det ju en bra anledning till det.

 

 

Ni som har barn och faktiskt fått uppleva det här första barnvagns köpet, vad ska man tänka på? Vilka funktioner är viktigast? Vilka märken rekommenderas? Vart går er prisgräns och hur stor roll spelar utseendet på vagnen egentligen enligt er?